Ökotárs Alapítvány -
Civil Társ Programiroda
1056 Bp. Szerb utca 17-19
Telefonszám: 411-3500
kapcsolat@civiljogok.hu
A honlap elkészítését az *Európai
Bizottság “Európa a Polgárokért”
programja támogatta.
A civil szervezetek pénzszerzési lehetőségei a piacgazdaságban mindig többosztatúak:
Az adománygyűjtésnek nincsenek szigorú kötöttségei. Van azonban néhány olyan szabály, amit az adományok gyűjtésének előkészítésekor érdemes figyelembe venni:
A civil szervezet nevében és javára adományokat gyűjtő személynek írásbeli meghatalmazást kell kapnia (visszavonásig vagy határozott időre, célra) a szervezet vezetőjétől. A meghatalmazást az adománygyűjtőnek a gyűjtés idején magánál kell tartania, és a személyazonossága egyidejű igazolása mellett fel kell mutatnia.
Ezt a kérdést nem szabályozza sem a civil törvény, sem az adományokról szóló kormányrendelet. Az adományok akár teljes összegét felhasználhatja a szervezet a költségek fedezésére. Nyilvánvalóan ilyen eset nem fordul elő, de ez a szándékosan túlzó példa jól jelzi, hogy nem jogellenes az adományok felhasználása működési célokra. Más kérdés, hogy ha a szervezet kifejezetten egy cél érdekében gyűjt adományokat, és ezek összegét nem a célra, hanem teljes egészében a működésére fordítja, az büntetőjogi következményeket vonhat maga után a „piaci” szempontokon kívül (azaz azon kívül, hogy a szervezet vélhetően több adományt nem kap egy ilyen akció után).
Nincs erre lehetőség, az adományokról szóló kormányrendelet alapján az adományokat csak a szervezet vagy ún. adományszervező gyűjtheti. Az adományszervező csak egyesület, alapítvány vagy nonprofit gazdasági társaság lehet.
E helyütt csak az állami támogatásokkal foglalkozunk, ugyanis az adományozás önkéntes és az előzőekben már szóltunk róla (lásd a Hogyan gyűjthetünk adományokat? kérdésre adott választ), az önkormányzati támogatások egyes részletes szabályai pedig önkormányzatonként eltérők. Ezek megismeréséhez a helyi önkormányzati rendeleteket érdemes átnézni.
Támogatás kétféle lehet:
a) a pályázat útján, valamint egyedi döntéssel kapott költségvetési támogatás;
b) az Európai Unió strukturális alapjaiból, illetve a Kohéziós Alapból származó, a költségvetésből juttatott támogatás;
c) az Európai Unió költségvetéséből vagy más államtól, nemzetközi szervezettől származó támogatás;
d) a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerint felajánlott összege (1%).
A támogatással kapcsolatban a civil tv. meglehetősen egyértelműen fogalmaz: a költségvetési támogatás olyan pénzbeli vagy nem pénzbeli juttatás (az államháztartás alrendszerei terhére), amely nem elsősorban ellenszolgáltatás ellenében, hanem konkrét program megvalósításához vagy működésre nyújtható. A költségvetési támogatás például a pályázat vagy egyedi döntés alapján juttatott forrás, de ilyennek minősül a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlása is.
A pályázat tehát a támogatás odaítélésének egy formája, több más között.
A Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) gyakorlatában ugyanakkor hatalmas jelentősége van a pályázatnak, hiszen pályázatot kell kiírni a tárgyévi támogatási források 80%-ára (10%-ára visszatérítendőt, 70%-ára vissza nem térítendőt).
A NEA-ból a következő célokra lehet a civil tv. szerint forrást szerezni:
A civil tv. meghatározza azt is, hogy a NEA rendelkezésére álló tárgyévi támogatási forrás
lehet kötelezettséget vállalni.
Ezeken a megkötéseken kívül a NEA forrásainak 10%-ára visszatérítendő támogatásra, 70%-ára vissza nem térítendő támogatásra kell nyilvános pályázatot kiírni.
A közhasznú szervezeteket illetően további fontos szabály, hogy kizárólag visszatérítendő működési támogatás nyújtható azon közhasznú jogállású civil szervezetnek, amely a pályázat megjelenését megelőző utolsó lezárt üzleti évben beszámolóval igazolható éves bevétele eléri vagy meghaladja az 50 millió forintos értéket, melyet a NEA-ra vonatkozó miniszteri rendelet tartalmaz.
A közhasznú szervezetek számára ugyanakkor kötelesség az is, hogy a beszámolójuk kiegészítő mellékletében külön kell feltüntetni a támogatási program keretében kapott, visszatérítendő támogatásra vonatkozó adatokat.
A működési támogatás akkor biztosítható, ha az adományok után járó 5%-os normatív kiegészítés, amit a működési költségekre fordítanak, eléri a 10 000 forintot, vagy, ha a működése támogatása céljából a pályázati támogatás meghaladja a 250 000 forintot.
1. A szervezet támogatási igénnyel jelentkezik (ezt kell pályázatként benyújtania) az alapkezelőnél, elektronikusan, az internetes rendszeren keresztül. Fontos, hogy pályázat hibáinak, hiányosságainak kijavítására nincs lehetőség;
2. A támogatási igényt, annak beérkezésétől számított 20 napon belül az alapkezelő megvizsgálja, és ha az formai hibát tartalmaz, a támogatási igényt érvénytelenné nyilvánítja és elutasítja (erről interneten értesíti a szervezetet).
Formai hibának minősül:
3. Az alapkezelő a támogatási igény benyújtási határidejének lejártát követő 6020 napon belül formai vizsgálat eredményéről tájékoztatja a pályázót az internetes rendszeren keresztül.
4. Az Alapkezelő a pályázat benyújtási határidejének lejártát követő munkanapon a kollégium részére megküldi a pályázatok döntéshez szükséges tartalmazó listát.
5. A döntéshozó (a kollégium) az adatok kézhezvételétől számított 30 napon belül dönt:
6. A döntéstől számított 5 napon belül az Alapkezelő döntésekről hiteles dokumentumot készít, erről értesíti a pályázót, majd a dokumentumokat a döntéstől számított 10 napon belül átadja a Tanács elnökének, aki 5 napon belül nyilatkozik az elbírálásra vonatkozó javaslata tekintetében.
7. A Tanács a nyilatkozat kézhezvételétől számított 15 belül köteles döntést hozni, amelyet 5 napon belül az Alapkezelő hiteles dokumentumba foglal.
8. Az Alapkezelő ezen eljárást követően 5 napon belül a pontszámok alapján döntési listát készít (kinek adja meg és kinek nem), majd erről tájékoztatja a pályázókat, akiktől a szükséges dokumentumok benyújtását kéri a támogatási a szerződés megkötése érdekében. A várólistás szervezeteket folyamatosan tájékoztatja az esetleges változásról.
9. Végül sor kerül a támogatás folyósítására.
A kérdésre két dokumentum a válasz: az egyik a számviteli beszámoló, amelyben minden, a gazdálkodásukat érintő kérdésről beszámolnak a szervezetek, tehát a támogatásokról is, a másik dokumentum pedig a szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás, amit a szervezetek a támogatás és az önrész felhasználásáról és a támogatási szerződés teljesítéséről adnak.
Az alapkezelő az elszámolást a kézhezvételt követő 45 napon belül megvizsgálja. Szabályszerű elszámolás esetén a kézhezvételt követő 60 napon belülhaladéktalanul értesíti az elszámolás benyújtóját az elszámolás elfogadásáról.
Hiba vagy hiányosság esetén értesíti az alapkezelő értesíti a kollégiumot, illetve a támogatottat 15 napon belül. Utóbbinak az értesítéstől számított 15 napon belül pótolnia kell a hiányosságokat.
Ha a hiánypótlásnak nem tesz eleget, vagy a hiánypótlás nem felel meg, az Alapkezelő a döntéshozó elé terjeszti a következő hónap 5. napjáig az elszámolást, aki 15 napon belül dönt:
Bármely döntéséről haladéktalanul értesíti az alapkezelőt és a civil szervezetet is 15 napon belül, és ismételten hiánypótlásra szólíthatja fel.
Az alapkezelő ellenőrzi a támogatás igénylője által az elszámolás keretében benyújtott dokumentumokat formai és tartalmi szempontból (ezt dokumentum alapú ellenőrzésnek nevezik).
A dokumentum alapú ellenőrzés keretében ellenőrzik:
Az alapkezelő kockázatelemzés alapján végzi a megvalósított projektek helyszíni ellenőrzését.
Jelentős költségvetési támogatásnak minősül, ha egy szervezet egy évben több, mint 50 millió forint állami támogatásban részesül (a törvény szerint pontosan „az államháztartás központi alrendszeréből kapott” költségvetési támogatásban).
Az ilyen szervezet nyilvántartás szerint képviseletre jogosult vezető tisztségviselője köteles vagyonnyilatkozatot tenni a vonatkozó jogszabály által előírt formában - ennek megtételére a miniszter hívja fel 30 napos határidő kitűzésével.
Nem kell vagyonnyilatkozatot tennie a kötelezettnek abban az esetben, ha már valamilyen okból kifolyólag benyújtott ilyet abban a naptári évben, amikor a miniszter felhívja a vagyonnyilatkozat-tételre.